Hoe bereken je de huurprijs voor een kantoor per m2?
Het maakt niet uit of je al een tijdje onderneemt of pas begint… Het kiezen van een kantoorruimte kan een lastige opgave zijn. Een kantoor moet voelen als je tweede thuis en passen als een jas. Als je alleen naar de huurprijs per vierkante meter kijkt kun je van een koude kermis thuiskomen. Je weet pas hoeveel een kantoor echt gaat kosten als je precies in kaart hebt gebracht wat je nodig hebt.
Locatie en ligging
Een kantoor op een ‘A-locatie’ is altijd duurder. Je kunt je wel voorstellen dat een kantoor in het centrum van Amsterdam duurder is dan een kantoorruimte in Best met dezelfde goede services en een betere bereikbaarheid. Afhankelijk van de dienst die je aanbiedt is het daarom raadzaam om te bekijken waar de concurrentie zich heeft gevestigd. Een strategische locatie in de buurt van je partners en klanten is altijd een pluspunt. Vaak zitten hier echter ook al concurrenten. Zorg er in ieder geval voor dat je geen extra concurrentie creëert.
Ontvang je veel klanten en is een goede bereikbaarheid belangrijk? Zoek dan naar een centraal punt in de buurt van de snelweg en een OV-station. Een kantoorruimte met voldoende (gratis) parkeerplaats kan dan ook op je lijstje staan.
De berekening van de huurprijs per m2 voor een kantoor
Veel bedrijfsverzamelgebouwen bieden aanvullende faciliteiten aan. Zo kun je gebruik maken van bijvoorbeeld gedeelde vergaderruimten, een pantry en toiletten. Dat scheelt al in het aantal vierkante meters die je nodig hebt voor je kantoorruimte. Bekijk wel goed hoe deze services in de huurprijs worden berekend. In de meeste gevallen wordt dit het omslagpercentage genoemd en per verhuurder (en zelfs per verdieping) kan dit veel verschillen. Dit komt namelijk bovenop de huurprijs per vierkante meter.
Ook bieden verhuurders andere services aan zoals een receptie, postvak, een parkeerplaats, schoonmaak en internet. Huur je full-service, dan zit dit al vaak in de huurprijs inbegrepen. Is dit niet het geval? Tel die kosten dan bovenop de huurprijs. Zo kun je een goede inschatting maken van de kosten en verhuurders vergelijken.
De gemiddelde huurprijs per m2 voor een kantoorruimte
Omdat het aanbod van services en type kantoorruimtes enorm verschilt, is het heel lastig om een gemiddelde huurprijs per m2 te noemen. De prijzen variëren van enkele tientjes tot honderden euro’s per vierkante meter. Bekijk daarom eerst welke faciliteiten en services je nodig hebt en waar je je wilt vestigen.
Kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Neem dan deze punten mee in je overweging:
Uitstraling
Bij binnenkomst krijgen investeerders, klanten en (potentiële) medewerkers een eerste indruk van je bedrijf. Daarom moet het gebouw waarbinnen je kantoor is gevestigd een uitstraling hebben die past bij jouw imago.
Inrichting
Wil je je kantoor zelf inrichten of heb je nog geen inrichting? Veel bedrijfsverzamelgebouwen bieden een inrichting als extra service aan. Dat kan enorm schelen in een eerste investering. Ergonomische stoelen en in hoogte verstelbare bureaus zijn redelijk prijzig.
Community van ondernemers
Het voordeel van een kantoor huren in een bedrijfsverzamelgebouw is dat je omringd bent door andere ondernemers. Worden er leuke events georganiseerd zodat je kunt netwerken? Dat is een groot pluspunt! De meeste deals komen immers binnen via je netwerk.
Oppervlakte
Zorg eerst dat je de benodigde oppervlakte voor ogen hebt, vervolgens kun je gericht gaan zoeken binnen het aanbod. De vuistregel is dat je per medewerker 7 vierkante meter nodig hebt.
Ruimte om te groeien
Omdat je in de meeste gevallen niet weet hoe hard je gaat groeien is het fijn om te weten dat je niet ‘vastzit’ aan een kantoor. Hoe flexibel is je verhuurder? Kun je bijvoorbeeld makkelijk je ruimte uitbreiden of staat de huurovereenkomst het toe om te vertrekken als dat nodig is?